news  articles  all
rus на русском ქართულად
Friday, 28 October 2016


Fighting for the Caucasian Channel

2010-02-17 21:04

5372.jpegBeing deprived of the opportunity to broadcast via a French satellite, the First Caucasian channel has gained the support of the liberal French journalists. They demand that Eutelsat should prolong the contract with Georgia in the name of the sacred cow called the "freedom of speech", while another cow, the "freedom of market", is sentenced to slaughtering.


The Libйration French paper has published a letter written by 76 journalists who are indignant at disconnecting the First Caucasian TV channel from the Eutelsat satellite. The statement addressed to the satellite company was made in favour of the wonderful Russian-language channel, which is free from the censorship of "Vladimir Putin's regime".

"The very fact of the Georgian TV channel initiation is a stride forward in the field of informational pluralism within the post-Soviet territory", - is citing the publication in Libйration. By the way, the newspaper has already distinguished itself by certain "independence" when it refused to publish condolences to those who died in South Ossetia in August 2008.

The authors of the appeal criticize Eutelsat for the non-compliance with the agreement on TV channel translation via W7 satellite. The sharp change of the company's position coincided with the signing of a contract between Eutelsat and Intersputnik broadcasting Gazprom's media products; this coincidence seems to be rather alarming. In the opinion of the French journalists, the company yielded to Gazprom's blackmail and the calls of the Russian delegates to "destroy the terrorists' television".

Then goes the declaration in the French revolutionary style, like "we cannot give in, we will not allow, we demand".

As was reported by GeorgiaTimes, the major share of the satellite broadcasting belongs to the Russian channels, and the W7 satellite itself was launched up by the Russian Proton rocket from the Bajkonur space airfield. Thus, no wonder if the Russian gas monopolist has forced the Georgian TV channel out of its frequencies on W7 using the more beneficial commercial conditions; the opposite version would be less probable.

Eutelsat has offered the Georgians another satellite, W2А, which signal reception conditions are practically the same as the previous ones. Tbilisi got stubborn and filed a lawsuit. The process will actually start on February 26 and will end by the middle of March. As was reported by the website of the TV channel, the French attorney of the First Caucasian channel Henri d'Armagnac who has arrived in Tbilisi does not doubt the victory.

 2 3
Code for blog
Add: Magnolia Livejournal Reddit Google
Permanent link :
Rambler's Top100
Select spelling error with mouse and press Ctrl+Enters
Система Orphus